Autònoms

Autònoms

La Llei de Prevenció de Riscos Laborals és fonamental per a garantir la seguretat en el treball. A Espanya, aquest enfocament ha guanyat rellevància en els últims anys, però els autònoms continuen sent un grup amb necessitats específiques.

1. Presentació de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals

La promoció de mesures preventives en l’entorn laboral s’erigeix com una faceta essencial per a disminuir la quantitat d’accidents de treball i el nombre de malalties ocupacionals.

Els treballadors autònoms han estat històricament un dels grups més desatesos pel que fa a la seguretat laboral i la prevenció de riscos laborals.

En l’actualitat, només els autònoms que cotitzen per incapacitat temporal (IT) tenen el dret d’assegurar-se contra accidents laborals i malalties professionals, i accedir a les corresponents cobertures.

Existeixen marcades diferències en la forma en què la legislació laboral s’aplica als treballadors autònoms en comparació amb els empleats assalariats.

La majoria de les regulacions estan dissenyades principalment per a regular la relació entre empresaris i empleats assalariats, la qual cosa crea un cert grau d’ambigüitat jurídica per als treballadors autònoms.

Per tant, els autònoms tenen la responsabilitat de gestionar la prevenció de riscos laborals i comprendre les seves obligacions legals.

2. Quan Implementar la Prevenció de Riscos Laborals

Per a determinar quan un autònom ha d’aplicar la prevenció de riscos laborals (PRL), és crucial fer una distinció entre els següents casos:

Autònoms sense empleats al seu càrrec: En aquest escenari, no és necessari comptar amb un sistema de gestió de PRL, dur a terme una avaluació de riscos ni establir un pla de prevenció de riscos.

Autònoms sense empleats al seu càrrec però subjectes a regulacions de coordinació d’activitats empresarials: En aquest cas, és necessari proporcionar informació sobre els riscos que les activitats o equips poden representar per als empleats d’altres empreses amb les quals es col·labora. Pots obtenir més detalls sobre com gestionar la PRL en aquests casos aquí.

Autònoms amb empleats al seu càrrec: En aquesta situació, és essencial implementar la PRL, la qual cosa implica assumir les responsabilitats de l’empresari segons la normativa laboral vigent. En empreses amb fins a deu empleats, l’empresari pot encarregar-se d’organitzar la prevenció sempre que desenvolupi la seva activitat de manera habitual en el lloc de treball i tingui la capacitat necessària en funció dels riscos de l’empresa. Pots obtenir més informació sobre com gestionar la PRL en aquests casos aquí.

3. Com Establir la Prevenció de Riscos Laborals

Quan es tracta d’autònoms amb empleats al seu càrrec o aquells afectats per regulacions de coordinació d’activitats empresarials, la pràctica comuna és contractar una empresa especialitzada en la implementació de programes de prevenció de riscos laborals. Aquesta opció és altament recomanable per a evitar una sobrecàrrega de tasques que podria retardar els teus objectius comercials i de producció, que són àrees crucials per als autònoms.